Само един малък кариес

Какво представлява кариесът?

Развитието на кариес е сравнително често срещано заболяване, при което настъпва размекване и увреждане на твърдите зъбни структури. Причинява се от така наречените кариесогенни бактерии. Те се натрупват в зъбната плака по неравностите на зъбите при нередовно и не добро почистване. При метаболизма на тези бактерии се образуват киселини като крайни продукти и те разграждат органичната съставка на емайла и дентина. Това довежда до образуването на кухини.Първоначално кариесът може да се диагностицира само от специалист-зъболекар. С напредването на процеса се появяват и кафеникави петна, които постепенно преминават в дупки и стават видими и различими и от пациента. Постепенно се появяват и симптоми като дразнене и болка, зъбите стават чуствителни при прием на топли, студени и сладки храни и напитки и при натиск.

Защо кариесът трябва да се лекува?

Диагностицираният кариес не трябва да остава без лечение. Колкото по-малка част от зъба е възстановена с обтурация (зъбна пломба), толкова механично по-устойчив е той. За това по-лошо от повърхностен кариес е дълбок кариес. Проникнал в дентина кариесът се развива бързо, докато в повърхностните емайлови слоеве развитието му е по-ограничено. Поради това често малки лезии се оказват много дълбоки. Научно доказано е, че дори при повърхностен кариес се наблюдават възпалителни промени в зъбната пулпа. Много често се случва кариесът да достигне до зъбната пулпа без да има симптоми. Тогава се налага кореново лечение-изчистване, обработка на коренови канали и запълването им. Ако в по-късен етап се пристъпи към лечение тогава, когато бактериите са ангажирали изцяло кореновото пространство и са навлезли в подлежащата кост и околозъбните структури, то лечението се усложнява. В края на този процес зъбът е толкова разрушен, че е невъзможно да бъде възстановен.Това налага изваждането му и последващо заместване с имплант.

Съществува правилото, че в колкото по-ранен етап бъде диагностициран и лекуван кариеса, толкова по-щадящо, по-лесно и по евтино ще е лечението.

Кариесът като инфекциозно заболяване

В кариозната лезия се съдържат много патологични бактерии. Множественият кариес е една хронична инфекция в устата. Дори да сте излекували повечето си кариеси и да е останал само един (например на мъдреца), наличните бактерии в тази кариозна лезия могат да инфектират съседните зъби, както и да предизвикат възпаление на венеца или възпаление на сливиците. Кариозните огнища (гниещите зъби) заедно с непочистената плака и зъбен камък са основния причинител на лош дъх. Лошият дъх не е даденост на човек.

Лечението на кариес в дентална клиника ОРТОДЕНТ става лесно и безболезнено. Под упойка, с машинка се отстранява размекнатата зъбна тъкан, след това се изгражда зъбната обтурация (пломба). Благодарение на съвременните материали, с които работим, можем да постигнем отлична здравина и естетика. След това по нищо не може да се различи възстановения зъб от естествените. Водещи при лечението на кариеса и изработката на последващите възстановявания е прецизността и своевременната намеса.

Кариес може да възникне и при вече направена пломба, ако не е почистена прецизно кариозната лезия преди това или не е направена добре обтурацията. За това е добре редовно да се правят профилактични прегледи и да се прави професионално почистване на плаката и зъбния камък на всеки шест месеца.