Какво е млечница ?

Какво ще научите в този материал?

• какво е млечница или кандидоза
  • при кого и кога се появява
  • какви са симптомите
  • как се лекува
  • и накрая каква е превенцията срещу млеченицата

Какво е млечница (кандидоза)

Кандидозата е заболяване, предизвикано от гъбичката Candida, която поразява слизестите тъкани. Най-разпространена е оралната форма на млечницата, наречена  кандидозен стоматит. Гъбичките са естествен компонент на кожата, устната кухина и чревната флора и не предизвикват дискомфорт до момента, в който се наруши балансът им с другите микроорганизми и имунната система. Прекомерното размножаване на гъбичките от този тип предизвиква млечница.Тя се развива от вътрешната страна на бузите и устните, като може да засегне също гърлото, небцето и езика. Преминава от една форма в друга или възниква самостоятелно.

При кого се появява и кога се появява млечница

– Най-често се разболяват децата, поради слабата си имунна система. Обикновено  майки с Candida са причина за заразените с млечница бебета.

– Факторите за размножаването на гъбички и поява на орална млечница при възрастни са:

1. Лоша устна хигиена, кариеси, възпаления на венците.

2. Слаба имунна защита, свързана с редица заболявания: ХИВ, диабет, онкологични болести, дистрофия, дефицит на витамини и минерали, тежки инфекции, следоперативни периоди.

3. Продължителна употреба на лекарства, които унищожават полезната флора : антибиотици и друга антибактериална терапия, кортикостероиди за инхалация, цитостатици.

4. Особености на храненето – въглехидратите активират развитието на млечница.

5. Тютюнопушене.

6. Механични причинители на микротравми: пиърсинг на езика, подвижни протези, брекети.

Какви са симптомите

В зависимост от проявените симптоми, млечницата е:

– Псевдомембранозна кандидоза: класическа млечница с единични бели, лесно отделящи се налепи, образувани върху възпалена и зачервена лигавица.

– Остра еритематозна кандидоза с парене на езика и силно зачервена лигавица без налепи.

– Хиперпластична кандидоза с плътен сиво-бял налеп и много зачервена лигавица.

Освен налепите и зачервената лигавица, млечницата се проявява и с други симптоми: парене и сухота в устата, силна жажда, неприятна миризма, метален вкус, възпалени лимфни възли, затруднено преглъщане, болка при хранене и пиене, температура при децата. В хода на една гъбична инфекция в устата, кремообразните налепи стават все по-големи, а отстраняването им предизвиква кървене на лигавицата. Неовладяната, с правилно лечение, млечница може да се разпространи в гърлото, хранопровода и стомашно-чревния тракт.

Как се лекува млечница

Само стоматолог- терапевт или пародонтист, може да назначи адекватно лечение на млечница. Диагнозата се поставя въз основа на видимите признаци и с лабораторно изследване за определяне на точния тип Candida. Лечението е амбулаторно и продължителността му зависи от тежестта на заболяването, възрастта и имунния статус на пациента. Назначават се противогъбични медикаменти, обезболяващи препарати и антихистамини във вид на таблетки, пастили за смучене, гелове и суспензии за поразените участъци, аерозоли, разтвори за плакнене. Дори и при видимо подобрение, диагностицираните с млечница възрастни не трябва да спират лечението си по-рано, защото инфекцията може да се върне и да се разпространи и в други области.

Каква е превенцията

– Старателната устна хигиена предотвратява размножаването на гъбички и бактерии. Към това се отнася и грижата за подвижните зъбни протези, които трябва да се почистват след всяко хранене и да се поставят плътно върху венците. Препоръчва се почистване на протезите със специални таблетки 2-3 пъти седмично.

– Зъбните мостове и коронки, които дразнят венеца или са прилепени така, че образуват луфт с венеца, където да се развиват гъбички и бактерии, трябва да се сменят.

– На рисковите за развитие на млечница възрастни със слаба имунна система се назначават противогъбични препарати. Това се отнася особено за пациентите, подложени на химиотерапия и лъчетерапия.

– Профилактиката на гъбична инфекция в устата при пациентите с диабет, бронхиална астма и други хронични болести зависи от конкретната патология.

– След инхалация с медикамент, устата задължително се изплаква.

– Слюноотделянето при болните и възрастните на изкуствено хранене силно намалява и за профилактика срещу кандидоза и паротит, устната лигавица трябва редовно да се овлажнява.

– Намалява се тютюнопушенето, дневната доза захар и другите въглехидрати.

– Използват се подходящи за случая четки и пасти за зъби.

– Залъгалките, бибероните и играчките, които децата слагат в устата си, се мият редовно. Родителската слюнка също е източник на инфекции за децата.

– Заразените от майките с млечница бебета получават инфекцията по време на раждане и кърмене. Наложителни са прегледи и лечение още по време на бременността.

Чести задавани въпроси

Колко заразна е млечницата?

Достатъчна е целувка или използване на общи прибори за хранене.

Може ли млечницата да е сигнал за други болести?

Гъбична инфекция в устата може да е сигнал за болест, за която пациентът не знае. Терапевтът може да изясни причината за появата ѝ. Ако кандидозата рецидивира често, най-добре да се направи комплексно изследване .

Възможно ли е лечение на млечница с домакинската сода?

Разтвор с обикновена сода бикарбонат може да се използва за плакнене на устата доколкото потиска гъбичния растеж. Така симптоматиката изчезва за известен период и пациентът само отлага лечението. Много по-ефективни са предписаните от зъболекар медикаменти и антисептици, които ще излекуват и ще предотвратят добавянето на друга инфекция към кандидозата.

Как да различим остатъците от мляко от налепи при заразени с млечница бебета?

Млякото се забърсва много лесно с кърпа, докато налепите от млечница се отстраняват по-трудно.

С други заболявания в устната кухина, може да се запознаете в тези наши материали:

Ако имате някакви въпроси относно процедури или искате да запазите час, може да ни пишете на office@ortodentbg.com.

Цените на зъболекарските услуги извършвани в дентална клиника ОРТОДЕНТ ще намерите тук.

С екипа ни от зъболекари може да се запознаете тук.